Hľadám grafika. Značka: lacno
Aktualizované: 8. septembra 2021 • Publikované: 7. januára 2015
Frissítve: 8. septembra 2021 • Közzétéve: 7. januára 2015
Podobné inzeráty sme v začiatkoch Web & go design vídavali až príliš často. A povieme vám pravdu, nikdy sme na ne nereagovali. Nie preto, lebo by sme mali nos nahor, alebo sme mali pocit, že sme až moc dobrí. No uvedomovali sme si jednu dôležitú vec – ak človek nehodlá investovať do kvalitnej vizuality svojho podnikania, skutočne mu záleží na tom, aby bol úspešný? Takýto typ inzerátov vám zaručene prinesú len jediné – množstvo práce, náročného klienta s plejádou nekonečných korektúr za minimálnu finančnú odmenu. Myslíme si, že vysokokvalitný grafický dizajn je otázkou vlastnej úcty a rešpektu voči vlastnému brandu a podnikaniu, ktoré niekto krvopotne a s vášňou buduje. Takí sú naši klienti – tí, ktorí nehľadajú najlacnejšie a najrýchlejšie riešenia, ale naopak neboja sa premýšľať, byť kreatívni a v neposlednom rade investovať. Prečo je úroveň grafického dizajnu dôležitým meradlom úspešnosti vášho podnikania? Dozviete sa v našom novom článku.
Čo je grafický dizajn?
Sto ľudí si predstaví sto rôznych vecí. Je toho skutočne veľa, čo môžu tieto slová znamenať. My sa však hodláme rozprávať o grafickom dizajne v zmysle: corporate identity (logo, dizajn manuál, vizitky, hlavičkové papiere), reklamné tlačoviny (letáky, plagáty, firemné časopisy, prospekty), informačné grafiky, webové stránky a mnoho ďalšieho, čo budete potrebovať pri vašej ceste za vysneným vlastným biznisom.
Podľa odbornejších zdrojov môžeme grafický dizajn definovať ako vizuálnu komunikáciu, do ktorej spadajú kategórie ako je typografia (tvorba písma), ilustrácia a fotografia. Rozlišujeme online grafiku a tlačenú grafiku, ktorá sa získava polygrafickým spracovaním. Grafickí dizajnéri vytvárajú a kombinujú tvary, textúry, štruktúry, figúry, symboly, znaky a obrazy, aby mohlo vzniknúť jedinečné a originálne vizuálne dielo, ktoré bude reprezentovať určitú myšlienku, emóciu a filozofiu.
Grafický dizajn je úzko spojený s emocionálnym vnímaním. Preto je veľmi dôležité, aká farebnosť, tvary a druh písma sa vyberie – všetko totiž vyvoláva okamžité pocity a asociácie, preto je nutné akcentovať určitú atmosféru. Keď sa vytvára logo a ostatné marketingové materiály, mali by okamžite vzbudiť nejaké emočnú reakciu. Ak sa to nestane, prípadne si ľudia vašu grafiku ani nevšimnú, práca grafika bola prinajmenšom veľmi mizerná.
Kvalitná vizuálna komunikácia zaujme, pritiahne pozornosť a prezentuje hodnoty danej značky.
Dobrý grafický dizajn potrebuje jasné zadanie
Čím precíznejšie bude definovaná vaša vízia a smerovanie, tým lepšia grafika vznikne. A nadčasovejšia. To znamená, že ušetríte a nebudete musieť kompletne meniť celú corporate identity čoby každý druhý rok. Preto je najlepšie hneď zo začiatku začať spolupracovať so spoľahlivým grafikom, ktorý bude vašu značku poznať doslova už od jej „narodenia“ a bude môcť sledovať jej genézu. Dlhodobá spolupráca má najväčšie benefity najmä pre klienta, nakoľko má poruke prakticky svojho „dvorného grafika“, ktorý je už oboznámený so všetkými špecifikáciami a filozofiou značky.
Preto nelietajte od mantinelu k mantinelu. Ak zvolíte dobrý grafický dizajn hneď na začiatku podnikania, ušetríte si veľa času, nervov a v konečnom dôsledku hlavne peňazí. Myslite na to, že chcete dať efektívne najavo, kto ste a čo od vás ľudia môžu čakať, bez toho, aby vás poznali. Ak dokážete o sebe povedať podstatné veci len pomocou vizuálnej komunikácie, máte mimoriadnu konkurenčnú výhodu. Obrazy majú totiž oveľa väčšiu výpovednú hodnotu a trvácnejší efekt pre zapamätanie.
Dobrý grafický dizajn potrebuje čas
Žiaľ, v drvivej väčšine prípadov, predovšetkým u malých a stredných podnikateľov, je grafický dizajn tou najpodceňovanejšou vecou. Prakticky ho neriešia a ak, tak okrajovo, štýlom páči/nepáči: „Veď toto predával už môj dedo a vždy to išlo na dračku…“ . Áno, ale časy sa menia a konkurencia tiež. Tá rastie neuveriteľným tempom každým dňom. Potrebujete sa predovšetkým odlíšiť.
Každý grafik by vám vedel povedať, koľko zadaní začalo lakonickým: „Veď to už nejako navrhnite, to je jedno ako, vy tomu rozumiete lepšie“. Lenže to je chyba! Čím dôkladnejšie mu vysvetlíte, kto ste, čo chcete a ako to chcete dosiahnuť, tým presnejšie dokáže vytvoriť návrh priamo vašim požiadavkám na mieru. Následne nebudete musieť neustále vracať koncepty na prepracovanie, strácať tak peniaze a drahocenný čas.
Dobrá grafika totiž nie je len o tom, či vám ladí farebná paleta, lícujú hrany bannerov na webovej stránke, alebo či máte pekný bezpätkový font. Dobrý grafický dizajn ľuďom pomáha, vyvoláva v ich podvedomí pozitívne emócie a to je jeho pridanou hodnotou. Môže byť, ba priam musí byť, skutočne integrálnou súčasťou vášho biznisu. Capisci?
Kvalitný grafický dizajn potrebuje kvalitného grafika (a toho treba kvalitne zaplatiť)
Áno, v konečnom dôsledku všetko začína a končí u kvality grafického dizajnéra. Ak chcete pôsobiť profesionálne, musíte mať profesionálneho grafika. Len on dokáže dodať vašim vizuálom dostatočnú kompetentnosť, prepracovanosť a vysokú úroveň prevedenia. Od lacného grafika, bohužiaľ, môžete očakávať dve veci: amatérstvo a lacný štýl. Bohužiaľ, badateľný hneď na prvý pohľad. Je to naozaj to, čo chcete vo svojich budúcich klientoch vyvolať hneď ako sa pozrú na váš leták alebo logo? Rozhodne NIE.
Lacno vyzerajúca a začiatočnícka grafika nevyvoláva dôveru vo vaše schopnosti, znižuje kredibilitu vašej značky a strácate tým svoju exkluzivitu. Navyše je to veľmi, veľmi zlé PR. Originalita, autentickosť a zaujímavo vypracovaná grafika je zárukou úspešného vykročenia do prosperujúceho podnikania.