Na rýchlosti záleží: nepotrebuje váš web náhodou CDN?
Aktualizované: 21. septembra 2017 • Publikované: 22. februára 2017
Frissítve: 21. septembra 2017 • Közzétéve: 22. februára 2017
Tri sekundy. Krátky čas, ale udiať sa toho môže viac než by ste si mysleli. Napríklad, môžete prísť o polovicu návštevníkov na svojom webe. Výskumy ukázali, že webové stránky, ktoré sa načítajú dlhšie ako 3 sekundy strácajú 50% svojho bouncing rate a 22% konverzií. Jedna sekunda. To je presný čas, ktorý váš web potrebuje, aby ste na ňom udržali ľudí.
A to radšej nehovoríme o webe prehliadaných na mobile. Tam sa trpezlivosť užívateľov ráta na stotiny sekúnd. Aj giganti ako je Amazon prišli na to, že každých 100 milisekúnd strávených čakaním na otváranie internetovej stránky, vedie až k 1% zníženiu predajov.
Rýchlosť webu nielen zefektívňuje užívateľskú spokojnosť, ale má významný vplyv aj na ziskovosť vášho podniku. A to zďaleka nie je všetko. Zlepšuje aj SEO vášho webu. Uznávaný SEO špecialista Brian Dean minulý rok zanalyzoval milión výsledkov z Google Search a vo svojej záverečnej správe uviedol, že rýchlosť načítania webovej stránky je jedným z top faktorov úspešnosti webu vo vyhľadávačoch. “Na rýchlosti záleží! Internetové stránky so superkrátkou dobou otvárania sa nachádzajú na popredných miestach vo vyhľadávačoch,” dodal.
Ako teda znížiť dobu načítania a zvýšiť rýchlosť? V prvom rade minimalizujte počet grafických prvkov, úvodných slajderov a rôznych iných komponentov. Webstránka by mala byť vhodne vizuálne optimalizovaná. Pre eshopy a väčšie internetové e-commerce stránky môže byť vhodnou alternatívou aj použitie tzv. CDN (Content Delivery Network).
Content Delivery Network je sieť geograficky rozložených serverov, ktoré sú schopné poskytovať hosting vašej webstránke. Cieľom je, aby sa obsah vašej stránky čo najrýchlejšie zobrazil vybranej cieľovej skupine užívateľov. Každý server v tejto sieti je súčasťou tzv. Edge Network-u, kde sa vhodne alokujú jednotlivé weby podľa jednotlivých geografických pásiem.
Ak užívateľ zadá požiadavku na pozretie vášho webového obsahu, CDN okamžite začne hľadať optimálne rozhranie na čo najrýchlejšie zobrazenie požadovaného contentu. Automaticky vyberá servery, ktoré sú najbližšie k zadávateľovi, majú najvyššiu voľnú kapacitu alebo sú najlacnejšie.
Aká je súčasná rýchlosť vášho webu?
Užitočné nástroje ako je Pingdom, WebPage Test alebo Google PageSpeed Insights vám na túto otázku bez okolkov odpovedia. Pingdom a WebPage Test vám po zadaní názvu webstránky vyhodí detailné grafy pripomínajúce vodopády, kde zistíte rozloženie, zaťaženie a čas, ktorý potrebuje váš obsah pre načítanie. Rovno vám tiež navrhne pár zlepšení.
Rovnako funguje PageSpeed Insights, ktorý po testingu ukáže bodové hodnotenie rýchlosti vášho webu od 0 do 100, zanalyzuje vašu domovskú stránku a mieru optimalizácie na mobil. Na záver vám pripraví rebríček odporúčaných zlepšení.