Na čo všetko môžete použiť webové formuláre?
Aktualizované: 14. júla 2021 • Publikované: 14. júla 2021
Frissítve: 14. júla 2021 • Közzétéve: 14. júla 2021
Pridanie kontaktného formulára na našu webovú stránku môže byť veľmi užitočné hneď z niekoľkých dôvodov. Celkovo uľahčuje kontaktovanie vašej firmy novými potenciálnymi klientmi, nakoľko nemusia siahodlho vyhľadávať telefónne číslo či správny e-mail. Stačí, ak pohodlne vyplnia formulár a budú už len čakať na odpoveď vašej firmy. Okrem toho môžu byť formuláre vo forme cenovej kalkulačky či dotazníka spokojnosti hodnotnými pomocníkmi pri rozvoji vašej podnikateľskej činnosti a najmä enormne šetria čas na oboch stranách.
Najprv sa však pozrime na to, ako vlastne funguje mechanizmus webového formulára:
- Klient vyplní formulár na webovej stránke.
- Systém skontroluje, či boli vyplnené všetky povinné polia, alebo či sa pri vyplňovaní nevyskytli ďalšie chyby.
- Po odoslaní dostane klient potvrdenie o úspešnom či neúspešnom doručení. Obvykle toto potvrdenie obsahuje aj kópiu textu, ktorý klient do formulára vložil, aby o tom mal väčší prehľad.
- Obsah formulára s potrebnými vyplnenými údajmi dostane majiteľ webovej stránky do svojej e-mailovej schránky.
Niekoľko základných pravidiel o webovom formulári
- Prvou a najdôležitejšou radou je, že formuláre musia byť čo najkratšie a najstručnejšie. Treba v nich uviesť len informácie, ktoré sú skutočne potrebné.
- Ak je to možné, využime čo najviac rozbaľovacích prvkov a tlačidiel, ktoré nám pomôžu zachovať čo najväčšiu prehľadnosť.
- Vo všeobecnosti používajme pomocné texty, ktoré uľahčia používateľom vyplňovanie formulára, napr. telefónne číslo +421 123 456 789.
- V každom prípade je dôležité každému respondentovi za vyplnenie poďakovať. Buď pomocou potvrdzovacieho e-mailu, alebo krátkej správy, ktorá sa objaví po stlačení tlačidla „Odoslať“. Môžeme tiež využiť vyskakovacie okno/ďalšiu podstránku s ďakovacím textom či ďalšími informáciami o kontaktovaní.
Takto vyzerá najjednoduchší webový formulár:
Pre získanie základných kontaktných údajov sú prinajmenšom potrebné tieto informácie:
- Meno a priezvisko (povinné)
- E-mail (povinné)
- Telefónne číslo
- Pole na napísanie správy/krátkeho textu
Nikdy tiež nezabudnite na pridanie políčka na odškrtnutie súhlasu s použitím/spracovaním osobných údajov. Každý jeden formulár ho musí obsahovať, tak ako je to uvedené na predchádzajúcom obrázku, inak by ste mohli mať v budúcnosti nemalé problémy.
Ak potrebujete viac, môžete použiť zložitejší formulár
Zložitejší, ale veľmi dôkladne zostavený formulár vám môže ušetriť veľké množstvo času. Ak poskytujeme služby, naši klienti majú, samozrejme, rozličné otázky, ktoré sa však vo svojej podstate neustále opakujú. Preto je rozumné a šikovné zostaviť si zoznam najčastejšie kladených otázok a logicky ich naskladať do formulára. Klientovi potom už len stačí scrollovať a vyklikať tie správne položky. Hotovo!
Možností je neúrekom – záleží len od vašich požiadaviek. Môžete si dokonca na webové stránky umiestniť aj praktický kalkulátor cien, čo vás odbremení od opakovaného naceňovania a zasielania kalkulácií. Takto si ju potenciálni klienti naklikajú pohodlne sami a na základe výslednej ceny sa rozhodnú, či vás budú kontaktovať ďalej.
Tajomstvo dobre urobeného webového formulára spočíva v jeho jednoduchosti, prehľadnosti, intuitívnosti pri vyplňovaní tak, aby ušetril čo najviac času vám i návštevníkom vašej webovej stránky.