Začínate s podnikaním? Tu je 10 marketingových tipov, ktoré by ste mali poznať
Aktualizované: 23. novembra 2022 • Publikované: 23. novembra 2022
Frissítve: 23. novembra 2022 • Közzétéve: 23. novembra 2022
Podnikanie veru nie je žiadny med lízať. I keď si na začiatku každý vysníva okamžité príjmy, neskôr astronomické zisky, v skutočnosti tento proces prebieha oveľa komplikovanejšie a pomalšie. Najmä v prípadoch, kedy na rozjazd máte striktne obmedzené finančné prostriedky. Na druhej strane vás to aspoň núti hľadať kreatívnejšie riešenia a to platí hlavne na poli marketingu a reklamy. A keď navyše nájdete špecialistov, ktorí vedia ako na to, dokážete i s veľmi napätým rozpočtom dokázať hotové divy. Prečítajte si viac o nástrojoch pre lepšie nastavenie marketingovej stratégie a celkové zlepšenie vášho podnikania.
Mnohé startupy musia čeliť obťažným výzvam. Ako sa rozhodnúť pre ideálny marketingový mix? Ako rozdeliť obmedzený rozpočet? Ako analyzovať konkurenciu? Aké formáty a platformy používať? To sú všetko dôležité otázky, ktoré si musí každý začínajúci podnikateľ nielen zodpovedať, ale i zmysluplne preniesť do reality.
Nasledujúcich 10 marketingových rád vám pomôže s dosiahnutím úspechu nielen na poli reklamy, ale i so získaním prvotných príjmov.
1. Pripravte si marketingovú stratégiu na 1 rok
Jednou z najväčších nástrah začínajúcich podnikateľov? Absencia dôkladného plánovania… Keď si myslíte, že zostavovanie podnikateľského i finančného plánu nemá nič spoločného s marketingom, vyvedieme vás z omylu. Veď len stanovenie cieľov ohľadom príjmov a nákladov musí tiež zahrňovať plánované výdavky na reklamu a propagáciu. Skúste sa na svoje podnikanie pozrieť optikou jedného roka – čo by sa počas neho malo zmeniť? Koľko návštevníkov by malo denne zavítať na váš e-shop? Aká bude úspešnosť nákupov? Toto a mnoho ďalšieho by ste mali mať presne zadefinované vo vašom pláne tak, aby boli vaše výsledky veľmi ľahko a jednoznačne merateľné.
2. Nájdite si svoju cieľovú skupinu
Tento krok mnoho začínajúcich startupov zanedbáva – považujú ho totiž za zbytočný. Avšak definovanie si svojho ideálneho zákazníka vám pomôže lepšie nastaviť reklamnú komunikáciu smerom k vášmu publiku. Tá správna cieľová skupina si vás totiž nájde len v tom prípade, ak pochopíte jej potreby, túžby a životný štýl. Čím lepšie ich poznáte, tým efektívnejšie môžete predávať.
3. Buďte prítomní online
Bez atraktívnej webovej stránky sa dnes nepohnete. Najmä na poli e-commerce potrebujete mať vysoko funkčný, rýchly, používateľsky prívetivý, prehľadný a intuitívny e-shop. Ľudia si dnes všetky informácie hľadajú prostredníctvom svojich mobilných telefónov, takže vaša webová prezentácia musí byť vhodne optimalizovaná, aby aj na menšom displeji vyzerala príťažlivo, čitateľne a profesionálne.
4. Používajte sociálne siete
Webovou stránkou to všetko začína, ale to je len nutný základ pre výstavbu vašej online existencie. Ak chcete kráčať s dobou, byť progresívny a udržiavať si konštantnú pozornosť vášho publika, potrebujete byť aktívny na rôznych platformách. A pozor! Každá sociálna sieť si vyžaduje trochu iný prístup – Facebook je dnes už prakticky prežitok, je považovaný za platformu boomerov – obľubuje ho staršia veková kategória a pre podnikateľov sa vyplatí pri budovaní komunít v rámci rôznych FB skupín. Instagram, ktorý začínal ako sociálna sieť na fotografie, sa vplyvom raketového vzostupu TikToku začína skôr zameriavať na krátke videá (reels). Video bude v nasledujúcich rokoch hrať prím a kto chce ostať relevantný, bude musieť naskočiť aj na tieto trendy v obsahovom marketingu. Pamätajte si, že primárnym cieľom sociálnych sietí nie je predávať (s tým vám ale môže výrazne pomôcť influencer marketing), ale pritiahnutie pozornosti potenciálnych zákazníkov, zábava, upevňovanie brandingu a poziciovanie značky na trhu. Kto dnes nepracuje so sociálnymi sieťami, v podstate neexistuje.
5. Vytvárajte a publikujte kvalitný obsah
Ľahko sa to píše, horšie praktikuje v praxi. Vieme, o čom hovoríme… Už niekoľko rokov disciplinovane vedieme náš firemný blog. Za ten čas sme na ňom nazhromaždili toľko zaujímavých tém, rád a návodov, že by ste si ho mohli čítať aj niekoľko dní za sebou. Vieme, čo robíme a radi svoje poznatky posúvame ďalej našim zákazníkom i širokému publiku. Vytvárane kvalitného obsahu si však vyžaduje čas. Napríklad len pravidelné písanie článkov na blog, alebo taká príprava podcastu či videí na TikTok – všetko je nesmierne produkčne náročné, preto si dobre rozmyslite, aký obsah budete tvoriť. A najmä, či máte dostatok personálnych kapacít na to, aby bola tvorba multimediálneho obsahu pravidelná a pre vaše publikum podnetná. Ten, kto dnes dokáže pritiahnuť a udržať pozornosť publika, vyhráva (a predáva).
6. Získajte podporu
Nezáleží na tom, v akom odvetví podnikáte, je vždy dobré vytvárať strategické partnerstvá s „veľkými rybami“ na trhu. Samozrejme, nehovoríme o konkurencii, ale o kľúčových hráčoch, ktorí nám môžu pomôcť so zdieľaním nášho obsahu, alebo predstavením našej značky na nejakom podujatí. Jednoducho, mať za chrbtom podporu silnej značky sa vám vždy bude hodiť.
7. Networking a získavanie výhodných partnerstiev
Niet nad budovanie osobných konexií. Občas je dobré ukázať sa medzi ľuďmi na rôznych spoločenských akciách, konferenciách či stretnutiach. Networking a nadväzovanie zmysluplných vzťahov s inými podnikateľmi či osobnosťami prinesie pre váš biznis v budúcnosti neoceniteľné kontakty a možné spolupráce, z ktorých obe strany môžu dlhodobo ťažiť a profitovať.
8. Využívajte SEO nástroje na rast
Nevyhnutným nástrojom v dnešnej online dobe je optimalizácia pre vyhľadávače. Bez nej bude vaša webová stránka prakticky neviditeľná a pôjde veľmi ťažko vyhľadať. A to asi nechcete. Bez merania sa tiež nezaobídete, preto by každý začínajúci podnikateľ mal pracovať so službami Google Analytics a Search Console. Slúžia hlavne na meranie účinnosti a nájdete na nich množstvo užitočných štatistík, ktoré vám pomôžu vylepšiť návštevnosť a rôzne faktory ovplyvňujúce úspešnosť vašej webovej prezentácie. Dozviete sa napríklad, z akej platformy návštevníci na vašu stránku prišli, aké kľúčové slová zadali. Efektívne definované kľúčové slová a kvalitný obsah sú totiž tajomstvom dobrého umiestnenia webu na popredných priečkach vyhľadávača Google.
9. Názory zákazníkov
Pozitívne referencie, najmä pri štarte vášho podnikania, sú základom na vybudovanie lojálnej cieľovky. Avšak pri mapovaní spokojnosti zákazníkov je nutné brať do úvahy aj negatívne reakcie, tie totiž vaše podnikanie dokážu posunúť na úplne novú úroveň (hovoríme o konštruktívnych názoroch, samozrejme). Recenzie sú esenciou dobrej spätnej väzby, pretože ukazujú obraz vášho biznisu a môžu mať veľký vplyv na budúcu nákupnú silu. Po každom predaji sa oplatí zákazníkov pýtať na ich názor a mieru spokojnosti. Takto totiž dávate najavo, že vám na ich názore skutočne záleží.
10. Spoľahlivosť a dobré PR
Vždy urobte všetko preto, aby ste vybudovali čo najlepší verejný obraz vašej spoločnosti. Vystupujte ako profesionáli, ako odborníci vo vlastnom odbore. Nezabudnite vyrozprávať váš autentický príbeh a zverejňujte obsah, ktorý vás bude pasovať na skutočnú autoritu v danej oblasti. V ľuďoch by ste svojimi produktami, či službami mali vzbudiť maximálnu dôveru. Práve tieto faktory majú veľký vplyv na ďalších pozitívny vývoj vášho podnikania.
Ako sa hovorí – najlepšia reklama je tá, ktorú za vás urobia vaši spokojní zákazníci, ale netreba zanedbávať komplexný systém jednotlivých činností, ktoré finálne tvoria výsledný dobrý dojem. Nebojte sa naplno prejaviť potenciál vašej firmy a aj bez veľkých finančných prostriedkov byť pri tvorbe svojej marketingovej stratégie kreatívny a odvážny.
A keby ste nevedeli, kde vôbec začať, obráťte sa s dôverou na nás.