…a kedy to bude?! Ako postupovať, aby boli vaše objednávky hotové vždy včas
Aktualizované: 15. novembra 2023 • Publikované: 15. novembra 2023
Frissítve: 15. novembra 2023 • Közzétéve: 15. novembra 2023
Počas našej dlhoročnej praxe v reklamnej branži sme si už prežili ledajaké peripetie. Nič však neprekoná večná a priznajme si, už značne otravná, požiadavka na nereálny deadline, t. j. čas vyhotovenia. Asi nikdy nás neprestanú fascinovať ľudia, ktorí nám napíšu požiadavku o vyhotovenie tlače, dizajnu či nebodaj vývoj kompletných webových stránok s tak absurdným termínom, že nikdy nevieme, či sa máme smiať alebo rovno rozplakať… Drahí naši potenciálni zákazníci – tento článok je najmä pre vás. Radi by sme vám v ňom ozrejmili, čo je v našich silách a ako sa vyhnúť situáciám, kedy vám budeme musieť odpísať – nie, toto skutočne vo vami vybranom termíne nemáme šancu stihnúť. Ak chcete kvalitnú prácu, dajte nám čas. Vyplatí sa to. Verte nám. A čítajte smelo ďalej…
Základ každého dobrého projektu: čas
Problém zvyčajne spočíva v tom, že mnoho ľudí nedokáže plánovať dostatočne vopred, nemajú zručnosti potrebné na dobrý time manažment a nemajú ani predstavu o tom, ako dlho môžu jednotlivé úkony v procese realizácie vôbec trvať. Napríklad sa dá doslova zabiť množstvo času len samotným brainstormingom, ale často sa stretávame aj s tým, že marketingový pracovník nemôže sám schvaľovať reklamné materiály bez finálneho rozhodnutia svojho nadriadeného, ktorý je často veľmi zaneprázdnený, takže všetko doslova „leží na stole“ dlhé dni až týždne. Potom sa práce robia na poslednú chvíľu a prichádzajú na rad naše milované „kreatívne nápady“ a „drobné úpravy“, keď už by sme dávno mali materiály posielať do tlače…
Zlé plánovanie nie je dobré pre nikoho
Podobné podmienky, ako sme spomenuli vyššie, nie sú na profesionálnu prácu absolútne vyhovujúce. Ak sa z nejakého dôvodu vyžaduje plnenie vyhrotených časových termínov, má to svoje neblahé dôsledky:
– stres pre všetkých zúčastnených,
– vyššie náklady,
– požiadavky, ktoré je ťažké alebo nemožné splniť,
– veľká pravdepodobnosť vzniku zbytočných chýb.
Chcete vždy všetko rýchlo? Hm, a viete čo to o vás vypovedá…?
Úprimne? Nič dobré! Ak nemáte dostatok času na svoje projekty, bude vaša spoločnosť i vaše jednanie pôsobiť neprofesionálne a nespoľahlivo. Kto by chcel spolupracovať s niekým, kto neustále len druhých ženie a náhli? V súčasnosti je veľmi moderné preberať podnikateľské tipy a metódy zo zahraničia. Čo keby sme sa inšpirovali aj profesionálnou pracovnou morálkou a realisticky nastavenými deadlinami?
Základné kroky plánovania
Proces výroby vždy pozostáva z niekoľkých rozdelených krokov, ktoré tvoria komplexný súbor činností – od prvotného grafického návrhu po finálnu realizáciu. Je dôležité pochopiť, že každá jedna fáza vyžaduje príslušné množstvo času, ktorý je nutný na to, aby bol výsledok práce prinajmenšom perfektný (lebo žiadny iný, prirodzene, nechceme).
Univerzálny základný plán vyzerá približne takto:
- Oboznámenie sa s požiadavkami a dohoda o spolupráci (spoločne preberieme, čo potrebujete)
- Prvý návrh (od grafiky až po realizáciu)
- Spätná väzba (reakcie klienta na počiatočné návrhy)
- Úpravy a vylepšenia (na základe klientových pripomienok)
- Finalizácia a/alebo výroba
Koľko času potrebujeme?
Jednoznačná odpoveď na túto otázku neexistuje, pretože ju ovplyvňuje hneď niekoľko faktorov – od veľkosti a zložitosti projektu až po náročnosť jednotlivých krokov, postupu a podobne. Produkcia jednoduchej vizitky bude, samozrejme, trvať oveľa kratšiu dobu ako napríklad tvorba kompletnej webovej stránky.
Je však nutné brať do úvahy niekoľko všeobecných pravidiel:
Grafický dizajn: jednoduchá grafika sa dá urobiť za niekoľko dní, ale na spätnú väzbu a následné úpravy je potreba viac času. V prípade zložitejšej grafiky je termín vyhotovenia vecou vzájomnej dohody.
Tlačoviny, propagačné materiály, reklamné materiály: nižší počet kusov tlačených materiálov sme schopní vyrobiť za niekoľko dní, ale za cenu vyšších nákladov. Pri väčšom množstve však realizácia môže trvať aj 5 až 10 pracovných dní. Netreba však zabudnúť na to, že bez hotovej grafiky nemôžete započať výrobu, preto je dôležité počítať aj s týmto krokom, ak ju nemáte hotovú na poslanie.
Výroba reklamného textilu: tu okrem objednaného počtu kusov zohráva dôležitú úlohu aj použitá technológia – od nej totiž záleží, či váš požadovaný grafický motív/nápis sme schopní vyrobiť. Ak však máte zatiaľ len „nápad“, ktorý je nutné najprv graficky navrhnúť, vytvoriť a následne spracovať, musíte počítať minimálne so 4 až 5 dňami.
Nálepky na výklady alebo autá: od návrhu po realizáciu za minimálne 1 až 2 týždne.
Práca v exteriéri: ide o špecifickú kategóriu, ktorá si vyžaduje dobré načasovanie, osobné stretnutie a často sa môžu vyskytnúť problémy s počasím, kvôli čomu sa môžu práce posunúť.
Webové stránky a e-shopy: na základe našich skúseností minimálne 3 týždne. Je však už bežnou rutinou, že kým vytvoríme novú firemnú webovú stránku od základov (štruktúra, texty, obrázky, bannery atď.), trvá to niekoľko mesiacov. Viac informácií o tejto problematike nájdete tu.
PPC reklamy: ich tvorba je oveľa zložitejšia, než by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Online reklamy sa síce môžu spustiť do pár hodín, ale často môže trvať až mesiace, kým sa príde na efektívny spôsob a nastavenia, ktoré budú produkovať objednávky a želané konverzie.
Oplatí sa myslieť dopredu
Len dobre premyslený časový plán má šancu na úspech. Predtým, než sa pustíte do akéhokoľvek projektu, vytvorte si spoľahlivý a efektívny plán, na základe ktorého budete postupovať. Ušetrí vám to nielen množstvo času a energie, ale najmä peňazí. Keďže ste si na jednotlivé činnosti a kroky vyhradili dostatok času, môžete očakávať, že výsledok bude presne podľa vašich predstáv. Spolupráca tak bude obojstranne pozitívna – my budeme mať dostatok času na vyhotovenie vašej objednávky a vy ju dostanete hotovú na čas. Win-Win pre každého