Ako ovplyvňuje rýchlosť vašej webovej stránky SEO? Neverte všetkému, čo čítate!
Aktualizované: 13. septembra 2023 • Publikované: 13. septembra 2023
Frissítve: 13. septembra 2023 • Közzétéve: 13. septembra 2023
Súčasný svet a, bohužiaľ, už aj ten marketingový sa topí v dezinformáciách. Takmer každý druhý, samozvaný „odborník“ na online reklamu vám bude tvrdiť, že pomalá webová stránka doslova „pochová“ váš biznis, ihneď vám ozrejmí „5 zaručených tipov na najpresnejšie SEO“ alebo garantuje rozprávkové predaje už za pár dní. Jedným z najčastejších trikov je tzv. „analýza“ alebo „profesionálny audit“ vašich webových stránok – prakticky ide len o získanie vašej dôvery tým, že sa testovaním danej lokality „dokáže“ jej „pomalosť“. Tým sa umelo vytvorí problém, ktorý musíte „neodkladne vyriešiť“. Samozrejme, „záchrancovia“ už čakajú za vašimi dverami a majú pripravenú faktúru na slušné sumičky. Nenechajte sa okabátiť a najprv si dobre overte, aké informácie práve čítate. Aj vyhľadávač Google vám vyhodí desiatky odkazov na články, ktoré vás poučia o tom, čo všetko by ste mali urobiť, aby vaša webová stránka reagovala na každé jedno kliknutie v priebehu sekundy. Prečo ešte stále roky pretrváva táto obsesia ohľadom rýchlosti? Je faktor rýchlosti skutočne tak dôležitý alebo je to len mýtus? Všetko odhalíme v našom dnešnom článku.
Je rýchlosť dôležitá pre efektívne fungujúce SEO?
Asi budete prekvapený, ale nie. Ak sa pri optimalizácii webovej stránky zameriavate len na samotný faktor rýchlosti, máte teda vykročené vyložene zlým smerom. Rýchlosť je totiž dôležitá z oveľa prozaickejšieho dôvodu…
Až 66 % používateľov používa na surfovanie po internete svoj mobilný telefón – chcú sa k hľadaným informáciám dostať v čo najkratšej dobe. Nechce sa im vyčkávať dlhé minúty na načítanie obsahu – najmä, ak sa chcú rýchlo dostať k zábave, alebo k údajom, ktoré potrebujú okamžite. Pri ceste autobusom či vlakom si chceme spríjemniť dlhú chvíľu a nie otravne vyčkávať. Nikto dnes na to nemá čas.
V prípadoch, kedy sa webová stránka načítava pomaly, alebo sa dokonca nenačíta vôbec, používatelia zväčša frustrovane a naštvane odchádzajú. Toto je všeobecné pravidlo, ktoré platí pri akomkoľvek vyhľadávaní či návšteve konkrétnej webovej lokality.
Nezáleží na type webu – najvyšším kritériom zostáva rýchlosť načítania, ktorá rozhoduje o tom, či na vašich stránkach návštevníci vydržia alebo nie.
Aké sú skutočne dôležité faktory pre profesionálne nastavené SEO?
- Kľúčové slová
Výber a používanie relevantných kľúčových slov v obsahu, nadpisoch, meta popisoch a ďalších prvkoch je nevyhnutné pre úspešné umiestnenie vašich webových stránok na popredných pozíciách vo vyhľadávačoch, ale najmä pri hľadaní vašich produktov či služieb. Zadané výrazy pomáhajú návštevníkom lepšie zacieliť ich potreby a preferencie.
- Kvalita a relevantnosť obsahu
Vytváranie kvalitného, informačne bohatého, zábavného, edukačného alebo inak užitočného obsahu zvyšuje dôveryhodnosť a potenciál vysokého hodnotenia webovej stránky. Relevantný a podrobný obsah si vždy oveľa ľahšie „získava“ obľúbenosť vyhľadávačov.
- Technické SEO
Technické aspekty webovej stránky veľmi silne ovplyvňujú umiestnenie vašej webovej stránky vo vyhľadávačoch. Rýchle načítanie, optimalizácia dizajnu a grafiky pre mobilné zariadenia, používanie protokolu SSL a dodržiavanie príslušných usmernení pre vyhľadávače – to všetko by ste mali mať profesionálne ošetrené a nastavené tak, aby bol zabezpečený plynulý a rýchly chod každej jednej podstránky.
- Efektívne prelinkovanie odkazov
Nesmieme zabudnúť ani dôležitú úlohu, ktorú plnia kvalitné a relevantné spätné odkazy – ide napríklad o odkazovanie na staršie články v blogu alebo na konkrétne vybrané produkty, či služby pre lepšiu orientáciu. Efektívne vytvorený systém odkazov môže zvýšiť dôveryhodnosť a hodnotenie vašej webovej stránky, ale pozor by ste si mali naopak dávať na nekvalitné a ako spam tváriace sa odkazy, ktoré vám môžu závažne uškodiť a viesť až k neželaným sankciám.
- Používateľská skúsenosť a vysoká interakcia
Vysoká návštevnosť, dĺžka návštevy a nízky bounce rate (počet ľudí, ktorí prídu na vašu stránku a nerealizujú žiadnu akciu) sú pozitívnymi faktormi pre vyhľadávače i pre vás – ukazujú totiž, že návštevníci sú s kvalitou vašich webových stránok spokojní.
- Metaúdaje
Optimalizácia názvov a meta popisov v textoch sú kľúčové nielen pre samotné vyhľadávače, ale aj pre vašich návštevníkov. Tieto drobné textové informácie sa zobrazujú vo výsledkoch vyhľadávania a ovplyvňujú i mieru úspešnosti prekliku.
Ako si môžem sám otestovať rýchlosť svojej webovej stránky?
K dispozícii máte niekoľko praktických a jednoduchých nástrojov, s ktorými „analýzu“ svojho webu zvládnete ľavou zadnou. Pomôžu vám zmerať rýchlosť načítania, čas potrebný na zobrazenie obsahu v prehliadačoch používateľov a tiež identifikovať prípadné možnosti pre lepšiu optimalizáciu.
Užitočné a praktické rady ohľadom testovania webových stránok nájdete aj v tomto článku:
https://webandgo.sk/otestujte-si-svoj-web-zdarma/
Je teda rýchlosť mojej webovej stránky až tak dôležitá alebo nie?
Často sa stretávame s názormi, že ak webová stránka nie je dostatočne rýchla, nie je kvalitne pripravená pre SEO a naopak. Toto tvrdenie nie je presné, ani správne. Rýchlosť je síce dôležitá, ale hodnotenie rýchlosti neurčuje pozíciu indexovaných kľúčových slov v Google ani samotné poradie stránok.
Samozrejme platí, že dobre nastavený web by sa nemal načítať celú večnosť, ale rýchlosť ako ukazovateľ figuruje ako sekundárny aspekt. Testovanie však môže byť v tomto smere skvelým nástrojom – vďaka nemu si môžete zlepšiť kvalitatívne ukazovatele vášho webu. Môže totiž vyjsť najavo, že na nápravu stavu, vylepšenie rýchlosti a výkonu budete potrebovať len zopár šikovných nástrojov.
Chcete sa dozvedieť o tejto téme viac? Niekoľko populárnych nástrojov nájdete aj v jednom z našich starších článkov: https://webandgo.sk/rychlost-vasej-webstranky/.