Ignorujú návštevníci vaše reklamné bannery? Prinášame návod, ako to zmeniť.
Aktualizované: 20. apríla 2022 • Publikované: 29. apríla 2015
Frissítve: 20. apríla 2022 • Közzétéve: 29. apríla 2015
Už od roku 1994, kedy vznikol vôbec prvý banner, nám vytrvalo a neprestajne otravujú život… V dobách ich najväčšieho „boomu“ dosahovala miera prekliku až neuveriteľných 44 %. O štyri roky neskôr však už ľudia blikajúcich a večne otravných reklamných bannerov začali mať plné zuby a CTR (Clicktrough rate) klesol až na šokujúcich 0,4 %. Súbežne v tých časoch vznikol aj notoricky známy pojem – bannerová slepota – popísaný v serióznej štúdii. Ako však vzniká, ako s ňou bojovať a dosiahnuť uspokojivé výsledky, ktoré vám prinesú nových zákazníkov? Dozviete sa v našom novom článku.
Čo je bannerová slepota?
V dôsledku abnormálneho množstva vizuálnych vnemov, informácií a dát, ktoré sa na nás doslova valia z internetu, sociálnych sietí a webových stránok, sa používatelia už naučili tzv. selektívnemu vnímaniu. Pri sledovaní multimediálneho obsahu totiž naše zmysly začnú zameriavať svoju pozornosť len na veci, ktoré nás skutočne zaujímajú a ostatné úplne vytesnia a ignorujú.
Bannerová slepota môže byť vedomá i nevedomá. V priebehu evolúcie online reklamy došlo k tomu, že si používatelia postupne osvojili schopnosť rozpoznať jednotlivé reklamné formáty, preto ich dokážu obísť a vôbec sa nimi nezaoberať.
Väčšina z nás totiž považuje reklamné bannery za nesmierne otravné, rušivé a najmä nudné. Inzerovať prostredníctvom nich je v dnešnej dobe totálneho informačného presýtenia hotová veda a nadôvažok ich aj premeniť na nejaké reálne prekliky a akcie – najlepšie nákup, si žiada veľmi skúseného odborníka, ktorý skutočne vie, čo robí. Používatelia totiž na webových stránkach nečítajú, oni skenujú – preto dokážu tak cielene filtrovať len to, čo v momentálnej situácii potrebujú.
Dôvody bannerovej slepoty
Ak si myslíte, že je to len kvalita a vzhľad reklamy, vyvedieme vás z omylu. Za relatívne úspešnou bannerovou reklamou stojí komplexný a synergický proces niekoľkých súbežných javov – od dobrého umiestnenia, zacielenia až po celkový vizuálny dojem, ktorý vytvára spoločne s webovou stránkou.
Príčiny bannerovej slepoty môžu byť rôzne. Ľudia sa nechcú zbytočne rozptyľovať, nemajú trpezlivosť, ani čas neustále študovať okolie relevantného obsahu, ktorý ich primárne zaujíma. Naopak, môže dokonca nastať situácia (a veľmi často k nej aj dochádza), že sú zúfalo blikajúcimi a kričiacimi reklamami tak znechutení a iritovaní, že z danej webovej stránky doslova radšej utečú.
Aké sú teda najčastejšie príčiny bannerovej slepoty?
Bannery nie sú dobre zacielené
Ak neviete, kam mierite, vždy budete triafať vedľa. Ľudia sa nevedomky a prirodzene vyhýbajú veciam, ktoré ich osobne nezaujímajú, a to sa týka preferencií farieb či relevantného obsahu. Ak sa bannery zobrazujú nesprávne vybranému publiku, alebo nemajú dobre zvolené cieľové skupiny, miera preklikov sa bude rovnať nule. Podobá sa tomu aj bezmyšlienkovité odklikávanie cookie oznámení, rôznych CTA (call to action) tlačidiel, alebo všetkého, čo na sebe nesie branding či firemné logo.
Informačné presýtenie a naučené vizuálne kódy
Ľudský mozog si dokáže veľmi rýchlo vytvoriť vizuálnu mapu obľúbených webových stránok a po čase začne nepotrebné grafické elementy, pripomínajúce reklamu, automaticky vytesňovať a nevšímať si ich. Ide o memorizáciu obvyklých štandardných štruktúr a rozloženia webových stránok, čo im následne pomáha rozlišovať rušivé reklamné prvky.
Používatelia na internete obvykle hľadajú nejaké konkrétne informácie, takže musia splniť určitú úlohu najlepšie v čo najkratšom čase a čo najefektívnejšie. Preto si osvojili schopnosť rýchleho skenovania, vďaka ktorému vstrebávajú len skutočne dôležité informácie. A reklamné bannery medzi ne určite nepatria… Riskovali by tým narušenie pozornosti a sústredenie na danú aktivitu, a to nikto nemá rád.
Neprehľadný vizuálny a grafický chaos
Ak už po prvom načítaní vaša webová stránka vyzerá ako prehliadka všetkých možných i nemožných grafických štýlov, používatelia okamžite odchádzajú. Bannery ani nestihnú zaregistrovať, lebo sú omráčení nadmerným množstvom vizuálneho „bordelu“. Webové stránky by v súčinnosti s reklamami mali vytvárať vyvážený celok, pri ktorého prehliadaní vám nebudú „krvácať oči“. Čím prehľadnejší web a jednoduchšie bannery, tým vyššia pravdepodobnosť, že na ne skutočne niekto aj klikne.
Ako robiť lepšiu bannerovú alebo vôbec online reklamu?
Na začiatku by ste sa mali zamyslieť nad tým, čo vlastne potrebujete a chcete svojim potenciálnym zákazníkom v online priestore povedať. Aké posolstvo o vašej spoločnosti, značke a službách im chcete predať?
Lepšie definovaný obsah a umiestnenie bannerov
Nehovorte na ľudí z obrazovky ako chodiaca reklama. Skúste nájsť iný spôsob oslovenia a štýlu, ktorý sa nebude javiť ako zjavné marketingové klišé. Nebojte sa humoru a najmä tých najvýstižnejších kľúčových slov.
Každý určite vie, kde sa najčastejšie pri otvorení webových stránok bannery objavujú – áno, presne tak – na bokoch a v hornej časti v záhlaví. Skúste tento zaužívaný mechanizmus narušiť a umiestnite svoje reklamy na neobvyklé a neočakávané miesta. Získate tak oveľa väčší náskok pred vašou konkurenciou. Vaším cieľom je zaujať za každú cenu, ale tak, aby ste si zachovali profesionálny ráz a apelovali na kvalitu.
Vyskúšajte video banner
TikTok, Snapchat a dnes už aj Instagram – všetky uvedené sociálne siete si zakladajú na videách. Video obsah je používateľmi prijímaný oveľa pozitívnejšie, vďaka možnosti jeho ľahkej a rýchlej konzumácie. Formát poskytuje dostatok času pútavým spôsobom prerozprávať a ukázať v pohyblivej podobe váš hlavný „message“. Nielenže majú videá skvelý dosah, ale môžete ich propagovať aj na Facebooku či YouTube. Špeciálne na YouTube dnes už nejde video reklamy len tak preskočiť (len ak máte predplatenú verziu) a používatelia sú tak nepriamo „nútení“ reklamy sledovať.
Natívna alebo kontextová reklama
Tvári sa nevinne, ale je to tzv. „skrytá reklama“. Obvykle ide o platené PR články s reklamným posolstvom, ale zabalené do zdanlivo redakčného obsahu. Natívne reklamy plne korešpondujú so vzhľadom, tematikou a funkciami platformy, na ktorej sa nachádzajú.
Ich cieľom je čo najlepšie splynúť s ďalším obsahom a primäť tak návštevníkov k jeho prečítaniu/sledovaniu. Niekedy sú urobené tak šikovne, že naozaj nespoznáte, že ide o reklamu. Najčastejšie ich nájdete v informačných kanáloch na sociálnych sieťach (Twitter, LinkedIn, Facebook), programy sponzorované inzerentmi na webových TV, online magazínoch či novinách.
Využite remarketing
Veľmi vďačná metóda cielenia internetovej reklamy, ktorú si môžete vytvoriť prostredníctvom systému PPC kampaní na Google AdWords. Nielenže je remarketing niekoľkokrát účinnejší ako bannerové či iné druhy PPC reklám, ale umožňuje vám konkrétne osloviť každého jedného návštevníka vašej webovej stránky s veľmi exaktne vybranou ponukou. Prakticky ľuďom „strčíte pod nos“ obsah, ktorý ich zaujal v minulosti a snažíte sa ich presvedčiť, aby na neho znovu klikli a urobili nákup. Je to aký si „doťahovač“ nedokončených objednávok na e-shopoch. A je nutné povedať, že veľmi efektívny.
Vsaďte na kreativitu
Najúspešnejšie sú bannery, ktoré nevyzerajú ako bannery. Pamätajte si to, keď budete dávať dokopy vizuálny koncept vašich online reklám. Snažte sa o netradičné a inovatívne prístupy, čím bláznivejšie nápady, tým väčšia šanca, že sa ľudia pri pohľade na vaše bannery začudujú a prekoná ich zvedavosť. Nebojte sa videí, farieb či dokonca 3D vizualizácií. V neposlednom rade musí reklama dobre interagovať aj so samotnou webovou stránkou, kde je nasadená. Ak sa vzájomne budú vizuálne „biť“, bude to očividné aj pre návštevníkov.
Pár slov na záver…
Správne a úspešné nastavenie bannerových reklám sa nepodarí hneď na prvý raz. Musíte byť trpezliví, venovať množstvo času testovaniu A/B testovaniu, experimentovaniu a pravidelnej optimalizácii.