Grafický manuál je zbytočnosť? Ale, ale!
Aktualizované: 11. decembra 2019 • Publikované: 17. februára 2016
Frissítve: 11. decembra 2019 • Közzétéve: 17. februára 2016
Zakladáte firmu. Riešite logo, vizitky, prezentačný katalóg, webovú stránku i printovú reklamu. Možno aj vonkajšiu a v dnešnom svete nevyhnutné online formáty i sociálne siete. Všetky by mali byť koherentné v súlade s korporátnym vizuálnym jazykom. Ak máte v rukách grafický manuál, budete mať istotu, že aj traja rôzni grafici spracujú vaše reklamné vizuály jednotne a tak, aby zodpovedali nastaveným grafickým pravidlám. Ak ste si doteraz mysleli, že grafický manuál je predražená zbytočnosť, čítajte ďalej.
Vítame vás v grafickom cirkuse
Predstavte si, že zadáte výrobu reklamy trom rôznym grafikom: jeden bude pripravovať vizuály na Facebook, druhý reklamný plagát a tretí online bannery. Bez grafického manuálu sa pripravte na nekontrolovanú smrsť rôznych farieb, tieňovania, nesúvisiacich obrázkov, rôznych veľkostí a divokej manipulácie s vaším logom. A to nechcete.
Rozumnejšie je každému poslať jasné a prehľadné pokyny v podobe tučného grafického manuálu, ktorý vám pomôže udržať všetko v tých správnych intenciách. Kvalitný grafický manuál môže mať 5, ale aj 500 strán. Jeho hrúbka závisí od veľkosti danej spoločnosti a nastavenej prísnosti ohľadom korporátneho grafického vyjadrenia. Je veľmi dôležité, aby bol manuál čo najdetailnejší, no zároveň nechával miesto na prípadné inovácie či zmeny, aby ste dokázali držať krok s najnovšími trendmi a nemuseli meniť logo každé dva roky.
Logo je základ
Pri jeho tvorbe by grafik mal vziať do úvahy nasledujúce faktory: farebnosť, pozadie, variácie, umiestnenie, priestorovosť a veľkosť. A čo je najdôležitejšie – jednoduchosť nadovšetko! Dobre navrhnuté logo vyzerá rovnako dobre na vytlačenom papieri i na billboarde. Čím minimalistickejšie logo, tým väčšia univerzálnosť a ľahšia zapamätateľnosť.
Najprv si treba uvedomiť, či sú rozličné farebné verzie loga uplatniteľné na rôznom povrchu a vhodné do daného prostredia. Dá sa logo vo vybranej farebnej škále dobre variovať? Grafický manuál by mal určiť aj to, kde má byť logo umiestnené na rôznych produktoch, vizitkách, letákoch a koľko voľného miesta okolo neho musí byť, aby dostatočne vyniklo. Je možné sa hrať aj s veľkosťou loga, ale len v určitých dovolených parametroch.
Všetky farby dúhy
To je presne to, čo by vo vašom logu nemalo figurovať – celé farebné spektrum. J Vyberte si len farby, ktoré charakterizujú vašu firmu. Keby teraz Coca Cola vypustila fľašku s fialovým pozadím, asi by sa všetci veľmi čudovali. Každý totiž veľmi dobre vie, že ich typickou farbou je žiarivá červená. Zvoľte si svoje typické farby a držte sa stanovených farebných kódov: zelená nech ostane vždy tou istou zelenou, žiadne iné odtiene by nemali prísť ani do úvahy. Len takto sa vizuálna identita vašej spoločnosti vryje do pamäti vašich potenciálnych zákazníkov. Len takto vyniknete pred konkurenciou. V grafickom manuáli by mali byť farby povinne vypísané aj v CMYKU, Pantone a pre webové použitie. Farby sa totiž dokážu chovať úplne inak v online formátoch a inak na tlačených reklamných materiáloch, preto je dôležité ich presne zadefinovať.
Typografia naša každodenná
Vytvorenie vlastnej sady písma je ďalším krokom pri budovaní značky – nemusíte to však robiť hneď na začiatku. V ponuke nájdete pestré množstvo rôznych typov písma, ktoré zaručene využijete aj pri grafických návrhoch. Zabudnite však na Calibri, Times New Roman a Comic Sans! To je príkaz, nie prosba… 🙂 Vyberte si minimalistické písmo s čistými tvarmi a prípadne ho prispôsobte vašim potrebám. Každý správny grafický manuál by mal obsahovať vybrané druhy fontu, najlepšie aj s uvedenými príkladmi. Stanovte základnú veľkosť písma, jeho preferovanú farebnosť a môžete dokonca charakterizovať aj to, ako sa má aplikovať v nadpisoch, obchodných listoch či v e-mailových podpisoch.
TIP: V súčasnej dobe čoraz menej spoločností používa čiernu farbu, nakoľko môže vyznieť až príliš tvrdo a intenzívne. Skúste namiesto nej vybrať šedý odtieň.
A nakoniec prekvapivý poznatok: grafický manuál by mal obsahovať aj typické chyby, ktoré sa môžu vyskytnúť, prípadne ani za chyby nie sú považované. Medzi takéto patrí napríklad nesprávne natočenie loga, alebo jeho nesprávne rozdelenie či pridanie nežiadúcich prvkov.
Grafický manuál by mal „žiť” a neustále sa aktualizovať, vylepšovať a upravovať, aby kráčal s modernou dobou. Jedine tak môže byť spoľahlivým sprievodcom vizuálnej kultúry vašej spoločnosti a slúžiť grafikom pri ich práci.