Pomóóóc! Z webovej stránky mi chodia samé SPAMY!
Aktualizované: 12. januára 2022 • Publikované: 12. januára 2022
Frissítve: 12. januára 2022 • Közzétéve: 12. januára 2022
Na prvý pohľad možno nudná téma, až dokým sa vás tento otravný problém nedotkne osobne. Nevinne tváriaci e-mail sa môže v okamihu premeniť na nebezpečný spam, ktorý môže ohroziť a napadnúť nielen vaše e-mailové účty, ale infikovať rovno aj vaše webové stránky. Čo v prípade čerstvo a prácne vytvoreného e-shopu či brandových stránok nemusí byť žiadna sranda. Je preto dobré myslieť strategicky dopredu a predchádzať problémom – je to zaručene jednoduchší a efektívnejší recept ako spätne čistiť stránky kontaminované a zanesené vírusmi. Ako na to? Čítajte v našom novom článku.
Začnime tým najdôležitejším: Čo je to vlastne spam?
Vo svojej tradičnej interpretácii je spam nejakou formou nevyžiadanej správy. V online marketingu to môže byť e-mail alebo otravne dotieravá reklama, no ide aj o čoraz častejšiu formu vydierania v online prostredí. V mnohých prípadoch obsahujú tiež odkazy, čo môže celú situáciu ešte zhoršiť – pri nepozornosti totiž môžete po kliknutí do svojho zariadenia nechcene nainštalovať rôzne druhy vírusov či škodlivých malvérov.
Čo má spoločného moja webová stránka so spamom?
Prakticky každá webová stránka, na ktorej máte možnosť komentovať, vypĺňať formuláre či objednávať, t. j. posielať akékoľvek informácie na vybranú e-mailovú adresu, dáva neobmedzený priestor na rozosielanie spamu.
Okrem toho platí nepísané pravidlo, že ak kdekoľvek uvediete svoju e-mailovú adresu, pravdepodobne budete dostávať nevyžiadané správy.
Ako sa vieme na platforme WordPress brániť voči spamom?
Naši verní čitatelia a klienti už vedia, že vytvárame webové stránky na obľúbenej platforme WordPress. Práve z tohto dôvodu ponúkame aj rôzne šikovné riešenia práve pre tento systém. Pozrime sa na kľúčové časti, ktoré je potrebné brať do úvahy:
1. Formuláre
Jedným z najbežnejších zdrojov spamu je zanedbanie ochrany a ponechanie „otvoreného“ spôsobu odosielania formulárov. Pritom na filtrovanie existuje viacero metód, často ide o tzv. Captcha, ktorá sa používa na odlíšenie skutočnej ľudskej aktivity od spamovacích robotov a to nutnosťou manuálne opísať skreslený text pred samotným odoslaním. Jediný problémom je netrpezlivosť a lenivosť ľudí pri „zdĺhavom“ zadávaní. Preto je lepšie aplikovať nejaké menej „bolestivé“ riešenie, ako je napríklad cloudové filtrovanie spamu.
2. Komentáre
Ak sa na našich webových stránkach nachádza možnosť priamych komentárov – napr. pod blogovými článkami a podobne, je absolútnou nevyhnutnosťou, aby pri nich bola podmienkou určitá forma registrácie – t. j. určitý medzikrok, v rámci ktorého musí používateľ vyplniť manuálne vybrané informácie, alebo sa prihlásiť. Okrem toho je možno zadať určitý zoznam nežiaducich kľúčových výrazov, vďaka ktorým stránka zachytí potenciálnu hrozbu. Ďalej je možné blokovať počet uvedených odkazov. Ak je sekcia komentárov veľmi sporadicky využívaná, odporúčame túto funkciu radšej úplne vypnúť.
3. E-mailové adresy
Ako sme už uviedli vyššie, e-mailové adresy nachádzajúce sa na webových stránkach môže zhromažďovať a následne zneužiť akýkoľvek robot. Najjednoduchším riešením je zakódovanie, vďaka čomu roboti nebudú schopní identifikovať skutočné e-mailové adresy a prečítajú len riadky nezmyselných kódov.
4. Údržba
Nami najviac zdôrazňovaný krok pri práci s webovými stránkami na platforme WordPress. Neudržiavané weby sa totiž stávajú najľahším terčom pre podvodné e-maily a škodlivé útoky. Pravidelná a profesionálna údržba je nevyhnutná nielen pre modernizáciu, aktualizáciu, ale i hladký priebeh všetkých procesov prebiehajúcich na pozadí pri používaní webových stránok.
TIP na záver: Overte si svojho poskytovateľa e-mailových služieb!
Spamy si nás však nenájdu len vďaka webovým stránkam, ale i z dôvodu nevhodne vybraného poskytovateľa e-mailových služieb. Vsaďte na overené mená! Profesionálny e-mailový systém by mal byť bez problémov schopný odfiltrovať skutočné správy od tých nevyžiadaných, ktoré by mal automaticky smerovať do koša.